مقاله

لوله گازی و انواع آن

کاربرد انواع لوله گازی

یکی از مهم ترین ابزارها در زندگی امروزی لوله ها هستند، لوله ‌ها برای انتقال و جا به ‌جایی انواع مایعات از فاصله‌ های دور و نزدیک، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر لوله‌ی فلزی یا غیر فلزی برای هدف خاصی تولید و عرضه می‌شود. یکی از مهم ترین انواع لوله ها؛ لوله‌ های گازی هستند که مخصوص انتقال‌ گاز مایع اند و با توجه به کارایی که دارند، شاهد انواع لوله گازی های متفاوتی هستیم. 

این لوله، ویژگی ‌ها و مشخصات خاصی دارد و برای چنین فرآیندی انتخاب شده است. لوله های گازی به طور کلی به دو روش توکار و روکار نصب می شوند. همراه سایت لوله بازار باشید تا با لوله های گازی، انواع، کاربرد و همچنین بهترین نوع آن آشنا شوید.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پنج لایه با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

لوله گازی چیست؟

در ابتدا قبل از آشنایی کامل با انواع لوله گازی، باید در مورد این محصول اطلاعاتی کامل داشته باشید. انتقال گاز از مهم‌ترین مواردی است که هنگام لوله‌کشی ساختمان باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. چرا که با آغاز فصل زمستان، استفاده از گاز شهری افزایش می‌یابد و استفاده نکردن از لوله دارای کیفیت مناسب، می‌ تواند خطرات زیادی پیش رو داشته باشد. 

انواع لوله گازی معمولاً به صورت گالوانیزه تولید می‌شود، اما چون از آن‌ها برای انتقال گاز استفاده می‌شود، معمولاً با نام لوله گازی آن را می‌شناسند. با توجه به این که فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ ‌زدگی مقاوم است، انتخاب آن برای تولید لوله گاز گزینه بسیار مناسبی است.

انواع لوله گازی

لوله‌های گازی از زوایای متعدد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و با توجه به نوع کارای انواع لوله گازی، از آن ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های مربوط به لوله‌ی گازی، دو نوع لوله‌ی زیر است:

لوله گازی توکار

لوله‌ی گازی توکار با توجه به استحکام و مقاومت بهتری که نسبت به خوردگی، ضربات ناگهانی، فرسودگی و آسیب‌های دیگر دارد، معمولاً در پروژه‌های وسیع، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثلا برای انتقال گاز از شهری به شهر دیگر یا از یک پالایشگاه به یک منطقه‌ی دوردست، از لوله‌های گازی توکار استفاده می‌شود.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله تک لایه با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

لوله گازی روکار

یکی دیگر از انواع لوله گازی، لوله‌های گازی روکار هستند که به سبب اینکه جنس آسیب‌ پذیری نسب به لوله‌های توکار دارند، برای اجرا و راه ‌اندازی انشعابات درون ساختمان‌ها یا لوله‌ کشی‌های درون‌شهری، مورد توجه هستند.

 لوله‌ های روکار، قیمت کمتری هم نسبت به لوله‌های توکار دارند و مطابق با استاندارد آن، نباید برای انتقال گاز به مسافت‌های دوردست استفاده شوند. در نتیجه با توجه به وجود انواع لوله گازی های متفاوت، باید دقت لازم در هنگام استفاده و انتخاب درست لوله مناسب را داشته باشید.

جنس انواع لوله گازی 

انواع لوله گازی، عموماً به صورت آلیاژی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، اگر قرار باشد لوله‌ای از فولاد ساخته شود، معمولاً از فولاد آلیاژی استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از عناصر آلیاژی در ساخت لوله‌ی گازی، افزایش کاربردها و مقاومت لوله در برابر آسیب‌های احتمالی است. چنان که در قسمت قبلی هم گفتیم، انواع لوله گازی در چهار جنس زیر تولید می‌شوند:

 فولادی

انواع لوله گازی تولید شده با این جنس، انعطاف بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. در مناطقی که رطوبت بیشتر دارند، از لوله‌ ی گازی فولادی گالوانیزه هم استفاده می‌شود.

برنجی

 از این جنس برای تولید انواع شیرآلات و اتصالات گازیِ مورد استفاده در ساختمان، بهره می‌برند.

 مسی

لوله‌های مسی برای برخی از قسمت‌های خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که استفاده از لوله‌های مسی در بعضی مناطق، ممنوع است.

پُلی‌اتیلن

در سال‌های گذشته، استفاده از لوله‌ی پُلی‌اتیلن، بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به انواع لوله گازی های دیگر افزایش یافته است. گفتنی است که این لوله، معمولاً در شبکه‌های گازرسانی شهری استفاده می‌شود.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت نیک بسپار با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

انواع لوله گازی و کاربرد آن ها

 

کاربردهای انواع لوله گازی

لوله‌های گازی، همان طور که از نام آن ها مشخص است، برای انتقال گاز مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که در چه مکان‌ هایی از انواع لوله‌ گازی استفاده می‌شود؟ موارد زیر، مهم‌ترین موقعیت‌هایی هستند که انواع لوله‌های گازی در آن‌ها استفاده می‌شود.

  • سامانه‌های هیدرولیک و هوای فشرده؛
  • انواع سوله‌های صنعتی و کارخانه‌های کوچک و بزرگ؛
  • کارخانه‌های پتروشیمی؛
  • پالایشگاه‌های نفتی؛
  • نیروگاه‌های تولید الکتریسیته؛
  • هر سازه‌ای که نیاز به تاسیسات گازی داشته باشد.

انتخاب بهترین انواع لوله گازی 

انتخاب بهترین نوع از انواع لوله‌ گازی، به عوامل و مؤلفه‌های گسترده‌ای مربوط می‌شود. هر شخصی باید متناسب با موقعیتی که قرار است از لوله استفاده کند، به سراغ جنس خاصی از لوله‌ های گازی برود. دو عامل زیر، در انتخاب بهترین لوله، کمک شایانی به شما می‌کنند:

بررسی فشار گاز داخلی

بدیهی است که در پالایشگاه‌های گاز، فشار گاز مایع، بسیار بیشتر از شبکه‌ های گاز شهری است. زمانی ‌که گاز از پالایشگاه به شهر منتقل می‌شود، در نزدیکی شهر، با دستگاه‌ ها و روش‌ های گوناگونی، فشار گاز کم می‌شود تا به لوله‌ های گاز شهری منتقل شود. معمولاً از لوله‌های فولادی یا کربن استیل برای انتقال گاز پُرفشار و از لوله‌های پُلی‌اتیلن برای انتقال گاز با فشار کمتر استفاده می‌شود.

قطر لوله گازی

قطر مورد نیاز، یکی دیگر از مؤلفه‌های موثر در انتخاب بهترین انواع لوله گازی است. اگر توجه کرده باشید، در تاسیسات و شبکه‌ های گازرسانی شهری، لوله‌ های گازی، عموماً یک قطر مشابه دارند. در حالی ‌که در پالایشگاه‌ها یا کارخانه‌جات، لوله‌های گازی با قطرهای بزرگتر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷ نکته مهم در هنگام خرید انواع لوله گازی

خرید انواع لوله گازی از جمله مواردی است که از حساسیت بالایی برخوردار است. چرا که انتخاب نامناسب می‌تواند خسارت‌های جبران‌ ناپذیر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد. در نتیجه در انتخاب لوله گاز باید به نکاتی توجه کرد تا بهترین انتخاب، بسته به نیاز، صورت گیرد. از جمله این نکات عبارتند از:

  • برند تولید کننده لوله؛
  • نوع گاز؛
  • فشار گاز؛
  • شرایط کاری لوله‌گاز؛
  • قیمت لوله؛
  • وزن لوله؛
  • استاندارد تولید لوله.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت یزد لوله با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

اهمیت انتخاب درست انواع لوله گازی

لوله های گازی یکی از مهم ترین لوله ها هستند. زیرا این لوله ها انتقال دهنده گازها هستند. به طور کلی انواع لوله گازی به دو صورت توکار و روکار نصب می شوند. جنس این لوله ها اغلب از مس، فولاد، برنج و پلی اتیلن است. هر یک از این لوله ها برای کاربرد خاصی ساخته شده و هر کدام در قسمت های خاصی از صنعت استفاده می شوند.

در این مقاله، به بررسی انواع لوله گازی، جنس و کاربرد آن پرداخته شد. شما باید در خرید لوله گازی بسیار کنید، چرا که انتخاب نامناسب این لوله می‌تواند خسارت‌ های جبران ‌ناپذیر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد. برای خرید لوله گازی شما می توانید به سایت لوله بازار که یکی از بهترین فروشندگان انواع لوله ها است مراجعه کنید و محصول خود را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *