مقاله

انتخاب تجهیزات و شیرآلات مختلف در ساختمان ها

انتخاب تجهیزات و شیرآلات مختلف در ساختمان ها

در این صفحه، شرح مختصری از انواع شیرهای متداول و ویژگی آنها را ارائه می­دهد. دریچه (شیر)، انتخاب شیر، انتخاب سوپاپ، نوع شیر، ویژگی یا ویژگی­های شیر، مقاومت شیمیایی، لیست محصولات و تجهیزات سازگار با روش ها از مواردی است که بررسی می شود.

فرآیندها و پردازش مواد:

در یک پلنت یا سیستم لوله کشی، هر نقطه از فرآیند نیازمند تجهیزات و شیر­های متفاوتی است. بنابراین طیف گسترده و پهناوری از انواع طراحی ها در سراسر جهان موجود است. از این رو، عملکرد، عمر مفید و ایمنی پلنت از جمله کیفیت محصول تولید شده، به طور ویژه به انتخاب صحیح شیر، اندازه گیری و اجزای کنترل بستگی دارد.

روش انتخاب صحیح شیر:

به منظور تعیین بهترین وسیله برای استفاده مورد نظر، باید تجزیه و تحلیل دقیق از پارامترهای عملیاتی انجام شود. سپس با استفاده از مشخصات بدست آمده برای انتخاب شیر یا سیستم تجهیزات بهینه، از نسخه های موجود استفاده شود.

تجزیه و تحلیل الزامات در تجهیزات:

آنالیز در تجهیزات به سه دسته تقسیم می شود:

  • بررسی فرایندها و روشها
  • اثرات محیطی
  • الزامات فنی پلنت

برای اطمینان از اینکه هیچ یک از پارامترها و الزامات عملیاتی و عوامل اقتصادی بالقوه نادیده گرفته نمی­شوند، ثبت همه معیارها به صورت کتبی بسیار مفید است. از نمودار انتخاب می­توان برای انتخاب سایر اجزا مانند پمپ­ها، فیلترها، سنسورها و … نیز استفاده کرد.

بررسی فرایندها و روش ها:

دسته اول: تعیین پارامترهای فرآیند:

  • دمای عملیاتی و دمای محیط
  • فشار عملیاتی و درجه فشار
  • جریان حجمی (مقدارKv  ) و سرعت جریان
  • سایر الزامات کارآمد، به عنوان مثال کاربرد میکسینگ، پخش، کنترل و تنظیم کننده.

هنگام تعیین این پارامترها، مهم است که تمام شرایط عملیاتی در نظر گرفته شوند. غالباً، فقط به روند واقعی توجه می­شود. شرایط کار مانند تمیز کردن و یا استریل کردن پلنت اغلب نادیده گرفته می­شوند. توجه داشته باشید که شرایط عملیاتی کاملاً متفاوت ممکن است نقش اساسی داشته باشد و تنش­های بسیار بیشتری نسبت به عملیات واقعی پلنت روی اجزای لوله­کشی ایجاد کنند، و تأثیر منفی بر عملکرد و عمر مفید قطعات داشته باشند.

دسته دوم: تعیین پارامترهای محیط:

  • خواص شیمیایی (خنثی، خورنده، منفجره)
  • خواص مکانیکی (آلاینده ها، ذرات، تشکیل حباب، سایش، ویسکوزیته)
  • خصوصیات الکتریکی (رسانایی، بار ساکن)
  • حالت جمع شدگی

خصوصیات خاص محیط کار (مایعات) باید با توجه به تمام خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مربوطه بررسی شود. علاوه بر این، از برهمکنشهای بالقوه، به عنوان مثال، بین دما، فشار یا تجمع پذیری بر اساس غلظت، نباید غافل شد. به همین ترتیب، سرعت جریان (حاوی ذرات تشکیل دهنده) تأثیر مستقیمی بر سایش در محیط و / یا تشکیل حباب دارد. همیشه شفاف کردن این سوال مهم است: آیا فقط یک محیط کار وجود دارد یا از تجهیزات برای میکسینگ، ترکیبات، مواد پاک کننده، محیط های ضدعفونی کننده یا مواد افزودنی دیگر استفاده می شود؟ حتی کمترین مواد افزودنی دیگر نیز می تواند تأثیر چشمگیری بر عمر مفید مواد و مهر و موم ها و واشرها بگذارد.

نیازهای فنی پلنت:

دسته سوم: تعیین و طراحی پلنت موجود و یا مورد نیاز:

  • کنترل مورد نیاز (دستی، پنوماتیک / هیدرولیکی، مکانیکی، مغناطیسی)
  • الزامات ایمنی (حفاظت از انفجار، مواد فرار خطرناک، عملکرد اضطراری)
  • شرایط محیط (اتاق تمیز، گرم / سرد، گرد و غبار، لرزش، مواد شیمیایی، رطوبت، فضای باز، بخارهای شور و خورنده => شرایط خورنده محیط)
  • طراحی پلنت موجود (PLC، رابط ارتباطی، محیط کنترل)
  • انطباق با استانداردها و کدهای نظارتی

در یک پلنت موجود یا در تاسیسات، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند با توجه به اینکه در یک ساختمان جدید، از قبل پارامترهای مختلفی هم وجود دارد. نمونه ­های معمول شامل تکنولوژی کنترل برای اجزا عملگرهای نصب شده (اتصالات هوای فشرده موجود است یا نیست) یا سطح اتوماسیون پلنت (بازخورد/کنترل از طریق PLC مورد نیاز است یا نیست). همچنین موارد سیار، عمدتا در تصفیه آب، پارامترهای مختلفی را تعیین می ­کنند، به عنوان مثال معمولا در این نمونه فقط عملگر­های دستی یا مکانیکی می­توانند استفاده شوند.

تکنولوژی تجهیزات:

به دنبال تجزیه و تحلیل دقیق نیازهای تجهیزات و سایر عوامل، اکنون می توان مناسب ترین تجهیزات را از طیف وسیعی از محصولات انتخاب کرد. برای این منظور، همیشه باید اطمینان حاصل شود که ارائه دهنده طیف گسترده­ای از محصولات و نسخه های متناظر را داراست. اگر اینگونه نباشد، به دلیل محدودیت دسترسی همیشه خطر توصیه تجهیزات نامناسب یا دستگاه نامناسب وجود دارد. در صورت امکان، لوازم جانبی باید از همان طیف محصول باشند که قبلاً سازگاری خود را با همان دستگاه در پلنت ثابت کرده‌اند.

بهینه سازی تجهیزات انتخاب شده:

پس از مشخص شدن شیر، یک مرحله دیگر باید انجام شود. علاوه بر “نسخه استاندارد”، بسیاری از تولید کنندگان شیرالات نسخه های فرعی اضافی را مطرح میکنند که مشخصات عملکرد عالی را ارائه می دهند. به عنوان مثال یکی از برندها چندین اندازه بدنه / پایه و عملگر را برای اندازه اتصال ارائه می دهد. این امر به جلوگیری از پدیده های ناخواسته فیزیکی مانند حباب و کاهش هزینه های عملیاتی کمک می­کند. به عنوان مثال، استفاده از عملگرهای کوچکتر مقرون به صرفه تر است و می تواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در حین کار شود (کلمه کلیدی: بیش از اندازه)

راه حل ها:

معمولا بر اساس پارامترهای عملیاتی و شرایط استفاده تعدادی راه حل وجود دارد. از نظر فنی بهترین نوع شیر اغلب – طبق تجربه ما – نسبتاً گران است. بنابراین، مهندسان و اپراتورهای پلنت “نوع دوم بهترین” را در نظر می­ گیرند. این انتخاب معمولاً همه الزامات را نیز برآورده می­ کند، اما ممکن است در مورد عمر مفید و عملکرد آن با محدودیت هایی روبرو شود.

آنالیز سود و هزینه:

هنگام انتخاب دومین رویکرد به عنوان بهترین راه حل، مهم است که در مرحله بعدی تجزیه و تحلیل کنید که آیا در واقع، این راه حل مقرون به صرفه ترین راه حل را ارائه می دهد. اگر به عنوان مثال، ماده ای در برابر محیط مقاومت کمتری داشته باشد و بدنه شیر باید در فواصل نزدیک تعویض شود (هزینه سرویس، زمان نصب)، ممکن است تغییر به نوع دیگر که از نظر فنی برتر است مقرون به صرفه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *