مقاله

آشنایی با کاربردهای اتصال فلنجی

اتصال فلنجی

موضوع اتصال فلنجی می باشد. اتصالات انواع مختلفی دارند. اتصالات جوشی و اتصالات فلنجی و دسته از اتصالات هستند که همواره در مقابل هم قرار می گیرند. اتصالات فلنجی در بسیاری از مواقع می تواند چاره ساز باشد. فلنج ها در واقع دیسک های گردی هستند که دور تا دور حاشیه آن ها سوراخ هایی برای ایجاد اتصال وجود دارد. از فلنج ها برای ایجاد اتصال در خطوط لوله کشی استفاده می شود. استفاده از فلنج ها احتمال نشتی خطوط انتقال را تا حد امکان کاهش می دهد. این قطعات یعنی فلنج ها از جنس استیل، آلومینیوم و فولاد و چدن تولید می شوند و در برابر هوازدگی، رطوبت، پوسیدگی و سایش بسیار مقاوم اند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت پلی گستر سمنان با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

کاربردهای اتصال فلنجی

انتخاب نوع اتصال فلنجی به نوع لوله و سایز آن بستگی دارد. این اتصالات دائمی نیستند و می توان آن ها را در طی زمان باز و بسته نمود. بنابراین می توان برای تعمیرات بدون نیاز به اعمال برش اقدام به جداسازی این اتصالات و باز کردن آن ها نمود.

آشنایی با انواع اتصالات فلنجی و کاربرد آن ها

اتصالات فلنجی دارای انواع مختلفی هستند. فلنج دنده ای، فلنج لبه دار، فلنج مسطح، فلنج گلودار جوشی، فلنج رینگ جوینت و فلنج ساکت ولد از جمله فلنج هایی هستند که مطابق با استانداردهای مختلفی چون DIN، API و ASME B 16.5 تولید می شوند و در صنعت تاسیسات و لوله کشی کاربردهای وسیعی دارند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت تهران اتصالات با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

فلنج دنده ای (Threaded Flange)

که به آن فلنج رزوه ای هم گفته می شود لوله را به شیر آلات متصل می کند و اتصال رزوه ای ایجاد می نماید. استاندارد فلنج دنده ای از نوع NPT بوده و کاربرد آن عمدتا در صنایعی است که سیالات تحت فشار و دمای بالایی قرار دارند.

فلنج لبه دار (Raised Face Flange)

دارای حاشیه ای برآمده می باشد. این نوع فلنج در خطوط انتقال آب برای آب بندی قوی کاهش احتمال نشتی استفاده می شود.

فلنج تخت یا مسطح (Flat Face Flange)

نوع دیگی از فلنج است که کاربرد اصلی آن در پمپ ها می باشد. در واقع اگر احتمال آسیب دیدن فلنج به دلیل گشتاور ناشی از فشار گسکت بالا ود مهندسین به سمت انتخاب اتصال فلنجی تخت روی می آورند.

فلنج گلودار جوشی (weld neck flange)

نیز نوعی اتصال است که تحت استاندارد ASTM به تولید می رسد و از استیل استنلس ساخته می شود. در ترکیبات این نوع فلنج از تیتانیوم و آلومینیوم نیز استفاده می شود. اتصال دادن لوله ها و شیرآلات توسط این فلنج صورت می گیرد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لاوین پلاست با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

فلنج لپ جوینت (Lap Joint Flange)

دارای انعطاف پذیری بالایی در زمینه اتصال دهی می باشد و کاربرد عمده آن در پروژه هایی است که نیاز به باز و بسته کردن دائم اتصالات وجود داشته باشد.

در فلنج رینگ جوینت (Ring Type Joint Flange)

یک حلقه بین دو صفحه فلنج وجود دارد که بعد از اتصال فلنج تحت فشار قرار می گیرد و آب بندی را انجام می دهد. این فلنج در صنعت تاسیسات کاربرد دارد. این فلنج آب بندی بسیار خوبی دارد و از نشتی های احتمالی جلوگیری می کند. از فلنج رینگ جوینت می توان در خطوط انتقال مواد شیمیایی و ترکیبات اسیدی استفاده نمود. این فلنج همچنین در خطوط پر فشار با دمای بالا عملکردی بهینه دارد.

فلنج ساکت ولد (Socket Weld Flange)

نیز نوع دیگری از اتصالات فلنجی است که دارای آب بندی بسیار قوی بوده و در صنعت تاسیسات و لوله کشی هایی با قطر کم و فشار کاری بالا کاربرد فراوانی دارد.

کاربردهای اصلی اتصالات فلنجی در بخش های مختلف صنعت

اتصال فلنجی در پتروشیمی

اتصالات فلنجی در صنعت نفت و گاز کاربرد وسیعی دارند. این اتصالات در خطوط انتقال نفت و گاز بسیار پر کاربرد هستند. فلنج جوشی محفظه ای، فلنج گلودار جوشی و فلنج دنده ای از پر کاربردترین ها در صنعت نفت و گاز هستند.

اتصال فلنجی در دکل مخابراتی

اتصالات فلنجی را در اجرای سازه های مخابراتی همچون دکل ها استفاده می کنند. نوعی از فلنج ها با نام فلنج هدایت کننده امواج وجود دارد که از آن در ایجاد اتصالات در دکل های مخابراتی استفاده می شود. این اتصال فلنجی در واقع قادر به ایجاد اتصال بین بخش های مختلف آنتن های مخابراتی است.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله گستر گلپایگان با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

اتصال فلنجی در خطوط صنایع غذایی

از مهمترین الزامات سیستم های صنایع غذایی رعایت بهداشت است. خطوط لوله کشی را نمی توان در این صنعت با اتصالات جوشی متصل کرد چرا که نقض قوانین بهداشتی را به دنبال دارد. خطوط لوله کشی باید در برابر پوسیدگی، تجمع آلودگی و نشتی مقاوم باشند و امکان باز شدن اتصالات و تعمیرات دوره ای آن ها وجود داشته باشد. به همین دلیل از اتصالات فلنجی در این صنعت استفاده می شود. اتصالات فلنجی و سیستم های لوله کشی در صنعت غذا دائما ضد عفونی می شوند چرا که قابلیت جداسازی آسانی دارند.

اتصال فلنجی در آتش نشانی

از اتصالات فلنجی در اتصالات لوله کشی های شیر آب آتش نشانی و اتصالات لوله ها استفاده می شود. این اتصالات قادر به تحمل فشار و دمای بالا بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر این عوامل از خود نشان می دهند.

اتصال فلنجی در تاسیسات هسته ای

از اتصالات فلنجی در تاسیسات هسته ای استفاده زیادی می شود. این اتصالات دارای آب بندی بسیار قدرتمندی هستند و احتمال نشتی را به صفر می رسانند بنابراین بهترین انتخاب برای بالا بردن سطح ایمنی در پروژه های هسته ای می باشند.

اتصال فلنجی در کپسول اکسیژن

از دیگر کاربردهای اتصالات فلنجی می توان به کاربرد آن در کپسول های اکسیژن اشاره کرد. کپسول های اکسیژن در حوزه درمان و سلامت نقش بسیار مهمی دارند و باید امنیت آن ها به خوبی حفظ شود. به همین دلیل به منظور جلوگیری از نشتی و انفجار در کپسول های اکسیژن از فلنج ها استفاده می شود تا احتمال نشتی تقریبا به صفر برسد و ایمنی در بالاترین سطح خود حفظ شود.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت سپینود پولیکا یزد با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

اتصالات فلنجی در صنعت کشاورزی و آب و فاضلاب

از اتصالات فلنجی در خطوط انتقال آب در سیستم های کشاورزی استفاده می شود. به طور کلی فلنج ها در خطوط انتقال آب کاربرد وسیعی دارند. نشتی این اتصالات بسیار تا بسیار کم است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. به همین دلیل در صنعت آب و فاضلاب و سیستم های کشاورزی شاهد استفاده گسترده از فلنج ها هستیم. مطمئنا فشار خطوط انتقال آب تاثیر ویژه ای در انتخاب نوع اتصال فلنجی دارد.

نتیجه گیری در باب اتصال فلنجی

اتصالات فلنجی جایگزین ایده آلی برای اتصالات جوشی هستند. این اتصالات می توانند در طی زمان باز و بست شوند و برای تعمیرات دوره ای مورد نظارت قرار گیرند. درصد نشتی در اتصالات فلنجی بسیار اندک است و گزارشات بسیار کمی در مورد نشتی این اتصالات به دست رسیده. هر کجا که سیستم های لوله کشی وجود داشته باشند بی شک از اتصالات فلنجی نیز استفاده می شود. استفاده از اتصالات فلنجی در صنعت آب و اصلاب، تاسیسات، صنعت غذا و صنایع هسته ای و آتش نشانی از مهمترین کاربردهای اتصالات فلنجی می باشد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت نانو پلیمر یاس با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *