مقاله

لوله آتشخوار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله آتشخوار

محیط های صنعتی محیط های پر تنشی از لحاظ شرایط موجود هستند. برقراری دما و فشار بالا در این محیط ها موجب شده تا صنعتگران ملزم به استفاده از مواد مصرفی مناسب با این شرایط شوند. لوله آتشخوار نوعی لوله فولادی است و همانطور که از اسمش بر می آید قادر است در محیط های آتشین که دما و فشار بالایی برقرار است مقاومت کند. لوله های فولادی جزو پرکاربردترین ها در صنعت هستند. مهمترین کاربرد این لوله ها اساسا انتقال گازهای تحت فشار و مایعات با دمای بالا است.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت جی اس آی با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

لوله آتشخوار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از این رو صنعتگران به سمت استفاده از لوله آتشخوار روی آورده اند که در برابر هر دو مولفه بحرانی یعنی دما و حرارت از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند. در این مطلب قصد داریم شما را با این لوله و کاربردهای مختلف این لوله آشنا کنیم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با لوله آتشخوار

لوله آتشخوار نوعی لوله فولادی مقاوم در برابر حرارت و فشار است که از آن در صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی، ساخت مخازن، ساخت دیگ بخار، بویلر و موتورهای دیزلی و صنایع شیمیایی استفاده می شود. از این لوله اساسا برای انتقال گازها و مایعات پر فشار با دمای بالا استفاده می شود. این لوله خاصیت جوش پذیری و انعطاف پذیری بسیار مطلوبی دارد چرا که درصد کربن در آلیاژ آن نرخ بالایی ندارد. این لوله دارای انواع مختلفی می باشد. تنوع در این لوله به موجب تنوع در نوع آلیاژ مصرفی، درصد کربن و منگنز، میزان تحمل دما و میزان تحمل فشار و سایز لوله ها می باشد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت ایزی پایپ با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

تغییر درصد کربن در ترکیبات این لوله سختی لوله را تغییر می دهد و تغییر درصد منگنز در این لوله منجر به تغییر درصد مقاومت لوله در برابر حرارت می شود. همین تنوع منجر به کاربردهای گوناگون لوله آتشخوار شده است. لازم به ذکر است که حداقل دمای قابل تحمل توسط این لوله در حد ۴۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. از طرفی با کم شدن قطر لوله ها تحمل فشار توسط آن ها بیشتر می شود. اگر بخواهیم کاربردهای این لوله را بررسی کنیم باید قبل از هر چیز به انواع این لوله اشاره کنیم.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت یزد لوله با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

انواع لوله آتشخوار بر اساس نوع آلیاژ یعنی درصد منگنز و کربن در آن ها دسته بندی می شوند. همین تنوع در نوع آلیاژ منجر به تنوع در کاربرد این لوله ها شده است.

کاربردهای لوله آتشخوار ST35.8

لوله آتشخوار ST35.8 بر اساس استاندارد DIN 17175 به تولید می رسد. درصد کربن در این لوله در حدود ۰٫۱۷ تا ۰٫۱۹ درصد بوده و درصد منگنز نیز در بازه ۰٫۵۵ تا ۰٫۸ درصد نوسان می کند. قابلیت انتقال حرارت در این لوله بسیار مطلوب است و به ۵۸۵ درجه سانتیگراد می رسد. این لوله نه تنها قادر است سیالات پر فشار و با حرارت بالا را از درون خود عبور دهد بلکه در محیط های پر حرارت و پر فشار نیز دوام بسیار خوبی دارد. قابلیت خمش نود درجه به دلیل پایین بودن نرخ کربن در این لوله وجود دارد. از مهمترین کاربردهای این لوله می توان به تولید دیگ آب گرم، بویلر، دیگ روغن و دیگر بخار واتر تیوب اشاره کرد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پوش فیت با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

کاربردهای لوله آتشخوار ST45.8

این لوله تحت استانداردهای DIN 17175 و DIN2448 به تولید می رسد. قابلیت تحمل دمای ۵۳۵ درجه سانتیگراد از این لوله یک لوله مقاوم در برابر حرارت ساخته. لوله آتشخوار ST45.8 قادر به حمل فشار ۳۰ بار می باشد در حالی که این نرخ در مورد لوله آتشخوار ST35.8 به ۲۵ بار می رسید. درصد کربن در این لوله در حدود ۰٫۲ تا ۰٫۲۲ و درصد منگنز در حدود ۰٫۵۵ تا ۰٫۶۵ درصد است و کاربردهای آن عمدتا ساخت مبدل های حرارتی و بویلرها می باشد.

کاربردهای لوله آتشخوار ASME SA 192

این لوله آتشخوار دارای درصد کربن و منگنز به ترتیب در بازه های ۰٫۲۸ تا ۰٫۲ و ۰٫۴۵ تا ۰٫۷ درصد است. این لوله دارای قابلیت برش دهی خوبی می باشد و از آن در تولید دیگ بخار، بویلر، دیگ روغن و دیگر بخار واتر تیوب استفاده می شود. از این نوع لوله آتشخوار به عنوان لوله های سوپرهیتر در نقاط حساس با فشار بالا استفاده می شود.

کاربردهای لوله آتشخوار ASTM A179

از این لوله عمدتا در ساخت مبدل های حرارتی استفاده می شود. این لوله آتشخوار دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی بوده و قادر است به صورت ۱۸۰ درجه خم شود. بنابراین هر کجا که نیاز به انعطاف پذیری بالایی باشد از این لوله استفاده می شود. کاربردهای اصلی این لوله شامل ساخت کندانسور، مبدل حرارتی، تجهیزات انتقال حرارت و بویلر است.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پلیکا با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

کاربردهای کلیدی لوله آتشخوار

از لوله آتشخوار به طور واضح در صنایعی استفاده می شود که هدف راه اندازی خطوط انتقال مایعات و سیالات پر فشار با حرارت بالا باشد. این لوله ها در ساخت دیگ های بخار صنعتی، بویلرها، دیگ های روغن، دیگر بخار فایر تیوب و مبدل های حرارتی کاربرد دارند. این لوله ها حرارت را از سیالات داغ و پر فشار داخلی گرفته و به سطح خارجی لوله انتقال می دهند. این همان کاری است که لوله های آتشخوار در دیگ بخار واتر تیوب انجام می دهند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پی وی سی با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

به طور کلی کلیدی ترین کاربردهای این لوله را می توان در صنایع فولاد، صنایع شیمیایی و صنایع نفت و گاز رویت کرد. از لوله آتشخوار در ساخت انواع مبدل های حرارتی با قدرت انتقال حرارت بالا، در نیروگاه های هسته ای، در صنایع تولید موتور دیزلی و خطوط انتقال سیالات پر فشار استفاده می شود. این لوله ها در ساخت انواع مخازن و دیگ های پرفشار کاربرد دارند و در کنار قابلیت انتقال حرارت بالا، قادر به برقراری ایمنی بالایی نیز هستند. به ویژه اگر از نوع بدون درز آن ها استفاده شود.

نتیجه گیری در باب لوله آتشخوار

لوله آتشخوار نوعی لوله فولادی است که عناصر تشکیل دهنده آن شامل کربن، منگنز، سیلیسیم، فسفر، گوگرد و گاها نیکل، کروم، مولیبدن و وانادیوم می شود. طبیعی است که نرخ و درصد این عناصر در انواع مختلفی از لوله های آتشخوار متفاوت است. این لوله ها دارای گریدهای مختلفی هستند که هر کدام میزان استحکام کششی، استحکام تسلیم و مقاومت متفاوتی را در برابر حرارت، فشار و انعطاف پذیری از خود نشان می دهد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله PVC با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

کاربرد لوله آتشخوار اساسا در صنایع شیمیایی، هسته ای، پتروشیمی و نفت و گاز می باشد. این لوله ها دارای تنوع بالایی از لحاظ ضخامت و طول هستند و در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *