مقاله

آشنایی با انواع اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان در صنعت لوله اتصالات بسیار معروف هستند. در واقع هر کجا که حرف از ایمنی بالا باشد نام این نوع اتصالات می درخشد. اتصالات جوشی مانیسمان اساسا اتصالاتی دائم هستند که جای هیچ گونه درز روی آن ها پدیدار نیست. اتصالات جوشی مانیسمان را با نام اتصالات بدون درز، اتصالات آتش نشانی و اتصالات فشار قوی هم در بازار می شناسند. این نوع از اتصالات عموما از جنس فولاد می باشند و هیچ گونه آثاری از جوشکاری و درز در آن ها به چشم نمی خورد.

آشنایی با انواع اتصالات جوشی مانیسمان

معمولا در صنایع حساس مانند پتروشیمی، صنایع هسته ای و خطوط انتقال نفت و گاز از اتصالات جوشی مانیسمان استفاده می شود. این نوع اتصالات دارای هزینه بیشتری نسبت به اتصالات درز دار هستند چرا که اساسا دارای شیوه تولید خاص خود می باشند و تولید آن ها به طی کردن پروسه وقت گیر تر و پیچیده تری نیاز دارد. در این مطلب قصد داریم با انواع اتصالات جوشی مانیسمان آشنا شویم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

از اتصالات جوشی مانیسمان چه می دانید؟

اتصالات جوشی مانیسمان دارای تحمل فشار بالایی هستند چرا که هیچ گونه آثاری از درز و جوشکاری در ساختار آن ها وجود ندارد. در نتیجه قابلیت تحمل دما و تحمل فشار این اتصالات از اتصالات درزدار بیشتر است. در سیستم های لوله کشی که باید احتمال خطر نشتی به صفر برسد از اتصالات جوشی استفاده می شود. بنابراین هر کجا که ایمنی بالایی نیاز باشد از این نوع اتصالات استفاده می شود. در تشخیص اتصالات مانیسمان باید دقت بالایی به خرج دهید چرا که برخی از انواع اتصالات در بازار تحت عنوان اتصالات درز مخفی ظهور کرده اند که مشتریان اغلب با اتصالات جوشی اشتباه می گیرند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پوش فیت با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

این نوع از اتصالات قدرت تحمل فشار و دمایی به اندازه اتصالات جوشی را ندارند و منجر به کاهش راندمان و کارایی خطوط انتقال خواهند شد. از اتصالات جوشی مانیسمان در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت پزشکی، دریانوردی، سیستم های آتش نشانی، تاسیسات، هوافضا، صنایع شیمیایی، صنایع هسته ای و صنعت خودروسازی استفاده می شود. در تولید اتصالات جوشی از فولاد درجه یک استفاده می شود که کیفیت آن نسبت به فولاد مورد استفاده در تولید اتصالات درز دار به مراتب بالاتر است.

انواع اتصالات جوشی مانیسمان بر اساس رده

انواع اتصالات جوشی مانیسمان را می توان بر اساس تحمل فشار و نوع کاربرد دسته بندی نمود. با این حال دسته بندی انواع اتصالات جوشی مانیسمان طبق استاندارد بر اساس رده و نوع اتصال صورت می پذیرد. در بازار خرید و فروش اتصالات مانیسمان که وارد شوید متوجه خواهید شد این لوله ها طبق رده بندی خاصی به فروش می رسند. اتصالات مانیسمان رده ۲۰، رده ۴۰، رده ۸۰، رده ۱۶۰، رده SGP و رده STD از جمله انواع اتصالات جوشی مانیسمان بر اساس رده هستند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت اتصالات پوش فیت با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

اما دسته بندی اتصالات مانیسمان بر اساس رده چه دلیلی دارد؟ استاندارد این نوع دسته بندی چیست؟ رده های مختلف اتصالات مانیسمان نشان از میزان ضخامت این اتصالات دارد. به عنوان اتصالات جوشی مانیسمان رده ۲۰ دارای کمترین میزان ضخامت می باشد که در لوله کشی گاز، آتش نشانی و موتورخانه و شوفاژ کاربرد دارد. این در حالی است که اتصالات مانیسمان رده ۴۰ دارای ضخامت بیشتری بوده و قابلیت تحمل فشار بیشتری را نیز دارا می باشد. کاربرد اصلی اتصالات جوشی مانیسمان رده ۴۰ معمولا در لوله کشی های گاز فشار قوی و لوله کشی های آتش نشانی می باشد.

انواع اتصالات جوشی مانیسمان بر اساس نوع اتصال

دسته بندی دیگری را نیز می توان برای انواع اتصالات جوشی مانیسمان در نظر گرفت که طبق نوع اتصال است. زانویی مانیسمان، سه راهی مانیسمان، تبدیل جوشی مانیسمان، کپ یا درپوش مانیسمان و سردنده مانیسمان از جمله انواع اتصالات جوشی مانیسمان هستند.

  • زانویی مانیسمان

زانویی مانیسمان نوعی از اتصالات جوشی مانیسمان می باشد که نسبت به زانویی های جوش دار دارای مقاومت بسیار بیشتری می باشد. از زانویی مانیسمان در نقاطی که خطوط انتقال تغییر جهت و زاویه می دهند استفاده می شود. زانویی مانیسمان را معمولا در یه درجه مختلف ۴۵ درجه، ۹۰ درجه و ۱۸۰ درجه تولید می کنند. هدف از استفاده زانویی اتصال دادن دو لوله در نقاط زاویه دار می باشد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پنج لایه با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

  • سه راهی مانیسمان

سه راهی مانیسمان نوع دیگری از اتصالات جوشی مانیسمان می باشد که در انشعابات استفاده می شود. سه راهی مانیسمان بر اساس نوع سیال و نوع صنعت کاربردی در رده های مختلف و در انواع تبدیلی و مساوی قابل استفاده می باشد. بنابراین می توان لوله هایی با قطر ناهمسان را نیز به هم انشعاب داد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پلیکا با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

  • تبدیل جوشی مانیسمان

تبدیل جوشی مانیسمان از دیگر اتصالات جوشی مانیسمان می باشد و هدف از به کار بردن آن اتصال دادن دو لوله با سایزهای مختلف به یکدیگر می باشد. در واقع زمانی که لوله ها در خط انتقال تغییر سایز دهند باید از تبدیل جوشی مانیسمان استفاده شود. این اتصال نیز در رده های مختلف و سایزبندی های گوناگون به تولید می رسد. تبدیل جوشی مانیسمان دارای دو نوع صاف و کج می باشد.

  • سردنده مانیسمان

سردنده مانیسمان اتصال بدون درز دیگری است که یک سر آن دنده می باشد. هدف از به کار بردن این اتصال دادن دو لوله فاقد دنده و دنده دار به یکدیگر می باشد. این اتصال را در انواع پایه بلند و پایه کوتاه تولید می کنند.

  • کپ مانیسمان

کپ مانیسمان که به آن درپوش مانیسمان هم گفته می شود کاربردی جز مسدود کردن خط انتقال و کور کردن مسیر لوله کشی ندارد. این اتصال مانیسمان را در انواع گود و تخت به تولید می رسانند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پی وی سی با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

  • بوشن مانیسمان

از بوشن مانیسمان که نوعی اتصال فاقد درز است برای اتصال دادن دو لوله هم سایز در انتهای مسیر لوله کشی به یکدیگر استفاده می شود.

  • چهار راهی مانیسمان

چهار راهی مانیسمان دارای ظاهری شبیه به بعلاوه می باشد. از این نوع اتصال برای متصل کردن چهار لوله در یک انشعاب چهار راهی استفاده می شود.

نتیجه گیری در باب اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان از جمله اتصالات فولادی با آب بندی بسیار قوی می باشند که ایمنی بسیار بالایی را در خطوط انتقال رقم می زنند. این اتصالات فاقد درز هستند و احتمال نشتی را به صفر می رسانند. مهمترین و اصلی ترین مشخصه اتصالات مانیسمان عمد وجود هیچ گونه جای جوشکاری روی این اتصالات می باشد. بنابراین در صورت وارد آمدن فشار و دمای بالا احتمال از هم باز شدن اتصالات به هیچ عنوان وجود ندارد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله PVC با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

از اتصالات جوشی مانیسمان در صنایع حساس و مهم مانند پتروشیمی، صنایع هسته ای، صنعت خودروسازی و آتش نشانی و صنایع شیمیایی استفاده می شود. این اتصالات دارای رده بندی های مختلفی هستند و کاربردهای متنوعی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *