مقاله

مشخصات و کاربرد لوله API گازی

لوله API گازی

لوله API گازی یکی از مهمترین عناصر در صنعت نفت و گاز است به قدری که نمی توان این صنعت را بدون لوله API تصور کرد. لوله API را عمدتا با نام لوله گازی هم می شناسند. اما بد نیست بدانید که کاربرد لوله API در صنعت نفت و گاز تنها یکی از کاربردهای این لوله می باشد. لوله API نوعی لوله فولادی درزدار است که تحت استانداردهای انیستیتوی نفت آمریکا به تولید می رسد. نام آن نیز برگرفته از حروف اول American Petroleum Institute می باشد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پنج لایه با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

مشخصات و کاربرد لوله API گازی

درصد کربن به کار رفته در تولید لوله API به نسبت سایر لوله های فولادی کمتر است به همین دلیل دارای خاصیت جوش پذیری و شکل پذیری بالاتری می باشد. از طرفی این موضوع باعث شده تا میزان پایداری و مقاومت این لوله به مراتب افزایش پیدا کند و در برابر شکست های ناگهانی، ضربه، تنش و فشار دوام بیشتری از خود نشان دهد. در این مطلب قصد داریم در مورد مشخصات و کاربردهای لوله API به گفتگو بپردازیم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید. لوله API گازی

لوله API گازی را چگونه تولید می کنند؟

لوله API نوعی لوله فولادی درزدار است. هر چند که این لوله در نوع مانیسمان نیز به تولید می رسد. برای تولید این لوله ورق های فولادی را که به ورق سیاه معروف هستند با توجه به قطر نهایی لوله ها در قالب نوارهایی با عرض از پیش تعیین شده برش دهی می کنند. در ادامه برای اینکه لبه های دو سوی ورق را به هم نزدیک کنند از دستگاه فرمینگ کمک می گیرند. زمانی که دو لبه ورق به یکدیگر رسید این دو لبه را به کمک تکنیک های جوشکاری الکتریکی یا پودری و ذوبی به یکدیگر جوش می دهند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله تک لایه با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

ایمنی لوله API درزدار به اندازه لوله های مانیسمان نیست اما نوع آلیاژ استفاده شده و ضخامت لوله API موجب شده تا این لوله ها به لوله های مانیسمان رده ۴۰ بسیار شباهت داشته باشند.

با کاربردهای لوله API گازی آشنا شوید

لوله API دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی می باشد. هر چند که ایمنی و مقاومت آن ها به اندازه لوله های مانیسمان رده بالا نیست اما می توان در مواردی آن ها را جایگزین لوله های مانیسمان رده پایین نمود. یکی از کاربردهای اصلی لوله API استفاده از این لوله به جای لوله های ضخامت پایین مانیسمان در صنعت نفت و گاز است. در واقع زمانی که به استفاده از لوله های فشار قوی نیازی نباشد می توان به جای لوله های فاقد درز از لوله API استفاده کرد تا هزینه اجرای پروژه کاهش پیدا کند. لوله API گازی

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پوش فیت با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

لوله API عمدتا در خطوط انتقال فشار پایین کاربرد دارد چرا که دارای درز می باشد. لوله هایی که دارای درز جوشکاری شده هستند به هیچ وجه برای خطوط فشار قوی مناسب نمی باشند. از این رو بخش عمده ای از کاربرد لوله API در سیستم های لوله کشی آب صنعتی و خانگی می باشد. و لوله API همچنین در صنایع دریایی برای ساخت کشتی های نظامی، کشتی های تجاری و کشتی های حفاری کاربرد دارد. این نوع لوله در صنعت نفت و گاز کاربرد زیادی دارد و به خوبی توانسته در پروژه های دریانوردی به ویژه حفاری نفت و گاز خوش بدرخشد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت اتصالات پوش فیت با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

استفاده از لوله API در لوله کشی فاضلاب صنعتی، خطوط انتقال صنایع شیمیایی، عایق سازی کابل های برق فشار قوی و سیستم های لوله کشی گاز ترش از دیگر کاربردهای این لوله در صنایع می باشد. لوله API گازی

گریدهای مختلف لوله API گازی

لوله API گریدهای مختلفی از آلیاژ فولاد را شامل می شود. این گریدها عبارتند از A، B، A25، X42، X46، X52، X56، X60، X65، X70 و X80. گریدهای A25 تا X70 در سطح PSL1 قرار دارند و گریدهای B تا X80 را سطح PSL2 پشتیبانی می کند. گریدهای مختلف لوله API دارای استحکام کششی و استحکام تسلیم متفاوتی هستند. گرید A دارای کمترین استحکام کششی و همچنین کمترین استحکام تسلیم بوده و گرید X80 دارای بیشترین مقدار در این دو پارامتر می باشد. لوله API گازی

مشخصات لوله API گازی

لوله API همانطور که گفته شد نوعی لوله فولادی است که در تولید آن از مقدار کمتری کربن استفاده شده است. در واقع آلیاژ لوله API آلیاژی متشکل از کربن و منگنز می باشد که استحکام آن طی پروسه های مهندسی شده افزایش یافته است. فولاد API دارای استحکام تسلیم بالایی بوده و درجه سختی زیادی دارد. بهره مندی از ازدیاد طول نسبی مطلوب و دمای انتقال پایین نیز از ویژگی های مهم این لوله می باشد. لوله API در انواع روکار و توکار به تولید می رسد. در کاربردهای توکار می توان از لوله API به جای لوله های مانیسمان استفاده کرد.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پلیکا با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

لوله های API در دو سطح PSL1 و PSL2 تولید می شوند. اما تفاوت این دو سطح در چیست؟ در این بخش خواهیم گفت. لوله API در سطح PSL1 شامل گریدهای A25 تا X70 می شود در حالی که سطح PSL2 گریدهای B تا X80 را شامل می شود. فرکانس جوشکاری الکتریکی برای سطح PSL1 فاقد کمینه میباشد اما در مورد سطح PSL2 این مقدار حداقل ۱۰۰ کیلو هرتز است. برای لوله های فاقد درز گرید B و بالاتر در PSL1، حداکثر کربن ۰٫۲۸ درصد را در نظر می گیرند در حالی که این نرخ در مورد سطح PSL2 مقدار ۰٫۲۴ درصد است.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله پی وی سی با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

در مورد لوله های درزدار نیز این مقدار به ۰٫۲۶ درصد و ۰٫۲۲ درصد برای این دو سطح تقلیل می یابد. لوله های API تولید شده در سطح PSL1 دارای انتهای ساده، رزوه شده و پهن هستند در حالی که لوله های سطح PSL2 تنها انتهای صاف دارند. لوله API گازی

نتیجه گیری در باب لوله API گازی

به موجب استفاده از لوله API می توان گاز را در مسافت های طولانی تر، به شیوه ای ایمن تر و با هزینه ای اقتصادی تر انتقال داد. هدف اصلی از تولید لوله API انتقال حجم بیشتری از سیال در زمان کوتاه تر می باشد. در پروسه جوشکاری این لوله از تکنیک های جوشکاری مقاومت الکتریکی، جوشکاری پیوسته، جوشکاری ذوبی و جوشکاری پودری قوسی استفاده می شود. در برخی از گریدهای فولاد API از عناصری مانند آلومینیوم، وانادیوم و تیتانیوم استفاده می شود تا استحکام لوله ها افزایش پیدا کند.

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت لوله PVC با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

بهره مندی از قابلیت جوشکاری و چقرمگی بالای لوله های API از دیگر ویژگی های مطلوب این لوله ها می باشد. اجرای خطوط لوله کشی گاز به کمک لوله API منجر به جلوگیری از خستگی فولاد شده و به دلیل اقتصادی بودن قابلیت استفاده از این لوله ها را در مسیرهای طولانی فراهم آورده است. لوله API گازی. از لوله بازار با خیال راحت خرید خود را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *