مقاله

اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

مزایا اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب چیست؟ فشار آب در لوله کشی ساختمان ها یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. افت فشار آب میتواند بسیار کسل کننده و آزار دهنده باشد، بنابراین توجه به این امر مهم تا اندازه زیادی می تواند مشکلات مربوط به افت فشار را برطرف کند. 

در سیستم های لوله کشی باید بیش از هر چیز استاندارد های لازم جهت فشار آب مناسب در لوله ها رعایت شود و اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب بررسی شود. قطر لوله ها می تواند بر فشار آب تاثیر بگذارد، با افزایش قطر لوله فشار آب در لوله نیز کاهش پیدا می کند. افت فشار همچنین در زمان هایی بیشتر اتفاق می افتد که در هنگام حرکت سیال از لوله ای به لوله دیگر انسداد و یا ناهمواری وجود داشته باشد. 

قطر لوله می تواند باعث جریان بهتر در لوله ها شود البته در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که قطر لوله زیاد باشد به همین دلیل اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب از موضوعات مهمی به شمار می رود. برای انتخاب قطر لوله یک سری مسائل باید در نظر گرفته شود، مثلا اینکه باید در ابتدا ظرفیت پمپ را در نظر بگیرید. البته افزایش قطر لوله اگر بیش از یک نقطه باشد سبب افت فشار قابل توجهی می شود. 

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت سازند سمنان با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب چگونه است؟

عوامل زیادی باعث ایجاد افت فشار سیالات در لوله ها می گردد. قطر لوله یکی از مواردی است که می تواند تاثیر مستقیم روی فشار آب داشته باشد. اما گاهی وجود برخی رسوبات در داخل لوله می تواند فشار آب را در لوله ها به شدت کاهش دهد، ولی با رفع رسوبات در لوله می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید. 

اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب به گونه ای است که فشار آب در ساختمان معمولا باید به صورتی باشد تا تمامی قسمت های آپارتمان به یک نسبت دارای فشار آب باشند. برای اینکه فشار آب را در لوله ها محاسبه کنید و از شدت استاندارد آن مطلع شوید باید یک فرمول مشخص را در این خصوص بکار بگیرید. 

عامل دیگری که موجب افت فشار آب در لوله ها می شود زبر بودن داخل لوله ها می باشد. این عامل سبب می شود تا بین آب و دیواره لوله نیروی اصطکاک به وجود بیاید و سبب افت فشار آب در لوله ها شود. 

برای محاسبه فشار آب در لوله ها از چه وسیله ای استفاده می شود؟

اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب موضوع مهمی به شمار می آید. معمولا برای محاسبه فشار آب از وسیله ای نام گیج یا درجه فشارسنج استفاده می شود. این ابزار کاربردی در بسیاری از ابزار فروشی ها موجود می باشد. روش های زیادی وجود دارد تا میزان شار آب را در لوله ها مورد آزمایش قرار دهید. لوله های فولادی از جمله لوله های بسیار مناسب برای لوله کشی آب ساختمان می باشد و در برابرفشار آب مقاومت بالایی دارد. 

عواملی که باعث افت فشار آب در لوله ها می شود: 

  • طول لوله آب در ایجاد افت فشار آب تاثیر زیادی دارد، به طوری که هر چه طول لوله آب بیشتر باشد به همان نسبت افت فشار آب نیز افزایش می یابد. 
  • زبری داخل لوله نیز در افت فشار آب تاثیر گذار است. بنابراین در انتخاب لوله های آبرسانی بیشتر دقت کنید، هر چه میزان زبری بیشتر باشد افت فشار نیز افزایش می یابد. 
  • قطر لوله نیز از جمله عوامل مهم در تعیین فشار آب به شمار می رود. یعنی اینکه افت فشار آب با قطر لوله نسبت معکوس دارد. هر چه قطر لوله کمتر باشد میزان فشار آب بیشتر می شود. پس بنابراین اگر می خواهید فشار آب بالایی داشته باشید، می توانید از لوله های با قطر کم استفاده کنید و برعکس آن نیز صادق است اگر می خواهید فشار آب کمتری داشته باشید از لوله های با قطر زیاد استفاده کنید. این مورد در اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • سرعت سیال لوله نیز مسئله مهمی در تعیین افت فشار آب می باشد. یعنی اینکه هر چه سرعت سیال در لوله افزایش یابد، فشار آب نیز افزایش می یابد. 
  • مسئله مهم دیگر وجود رسوبات در لوله است که قبلا به آن اشاره کردیم. 
  • وجود اتصالات در لوله کشی ساختمان و استفاده از آن روی لوله ها مانند زانویی، سه راهی و غیره می تواند فشار آب را تا حد زیادی کاهش دهد. اینها مهمترین مواردی بودند که با توجه به تجربه ثابت شده بود که موجب افزایش و کاهش فشار آب در لوله ها می شوند. 

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت ستاره پلیمر گلپایگان با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

شناخت اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

رابطه اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

در رابطه با اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب یک فرمول و محاسبه خاص وجود دارد، در این فرمول هر یک از نماد ها و حرف ها دارای یک فاکتور مهم می باشد. 

  • Hl افت فشار بر اساس متر؛
  •  F ضریب اصطکاک؛
  • L طول لوله بر اساس متر که شامل خود لوله و طول اتصالات می باشد؛
  • D قطر داخل لوله بر اساس متر؛
  • V سرعت متوسط سیال بر اساس متر ثانیه؛
  • G شتاب گرانشی زمین.

در صورتی که در لوله کشی آب ساختمان خود با افت فشار آب روبرو هستید می توانید از پمپ برای افزایش فشار آب استفاده کنید. 

مزایا اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

همانطور که گفتیم لوله های فولادی دارای مزایای زیادی برای استفاده در لوله کشی ساختمان هستند. از جمله مزایای لوله های فولادی مقاومت بالای آن در برابر فشار می باشد. فشار آب در لوله کشی ساختمان و آپارتمان باید کاملا استاندارد باشد و این استاندارد در همه جا استفاده می شود. حال در لوله کشی که برای استخر ها استفاده می شود از لوله های با قطر زیاد استفاده می کنند. 

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت دینا پلیمر با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

شناخت اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب

حال سوالی که پیش می آید این است که با مشکل افت فشار آب چگونه برخورد کنیم و راه حل چیست؟ امروزه با افزایش شهرنشینی و وجود آپارتمان های بلند افت فشار آب امری طبیعی به نظر می رسد، ولی راه حل در اینجا با در نظر گرفتن اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب، استفاده از پمپ می باشد. 

حال ممکن است در یک ساختمان یک واحد دارای افت فشار آب است و واحدی دیگر این مشکل را ندارد در این صورت باید به دنبال علت این مشکل باشید. راه دیگری که برای رفع این مشکل وجود دارد این است که قطر لوله ها را افزایش دهید. همانطور که میدانید فشار آب در لوله ها توسط فشار هیدرولیکی انجام می شود. 

برای خرید آسان و اطلاع از قیمت سپهرفوم با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

حال اگر از لوله های با قطر کم در ساختمان استفاده کنید فشار آب ساختمان شما افزایش می یابد و اهمیت قطر لوله و تاثیر آن بر فشار آب موضوع مهمی است. بنابراین استفاده از لوله های با قطر کم برای لوله کشی های ساختمانی بسیار مفید واقع می شود و مشکل افت فشار آب را تا حد زیادی کاهش می دهد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *