مقاله

روش های تست لوله کشی فاضلاب

آشنایی با روش های تست لوله کشی فاضلاب

روش های تست لوله کشی فاضلاب به دو روش انجام می گیرد، در اینجا قصد داریم در مورد هر کدام از روش های تعیین شده با شما صحبت کنیم.

آشنایی با روش های تست لوله کشی فاضلاب

روش تست مقدماتی 

روش تست نهایی

هر کدام از روش های تست لوله کشی فاضلاب خصوصیات مربوط به خود را دارد. اگرچه ممکن است هر کدام از این دو مرحله به یکدیگر شبیه باشند ولی با این وجود تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که می تواند دانستن آنها برای شما مفید باشد. در ابتدا بهتر است کمی با موضوع “روش های تست لوله کشی فاضلاب” آشنا شوید.

برای اطلاع از لیست قیمت آذران با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

روش تست لوله کشی مقدماتی

در این روش از “روش های تست لوله کشی فاضلاب” تمامی مراحل لوله کشی از ابتدای کار مرحله به مرحله مورد آزمایش قرار می گیرد. تست در این روش یا به کمک هوا و یا با استفاده از آب صورت می گیرد. حال می خواهیم روش تست مقدماتی با آب را برای شما توضیح دهیم:

  1. اگر لوله کشی در ساختمانی بلند انجام شده باشد، دریچه هایی روی لوله ها وجود دارد که شبکه لوله کشی را به چند قسمت تبدیل می کند. 
  2. بعد از آن آزمایش را در هر منطقه از لوله مورد بررسی قرار می دهیم و برای تمامی لوله اتصالات نباید از سه متر ستون بیشتر باشد. 
  3. زمانی که آزمایش در حال انجام شدن است باید تمامی ورودی و خروجی های شاخه های افقی، لوله قائم و لوله های افقی و قسمت پایین لوله فاضلاب مسدود شود.
  4. در اینجا باید به این نکته دقت داشته باشید که نباید از وسایلی استفاده کنید که ورودی سیستم های لوله کشی را دچار گرفتگی کند.
  5. شما در یک مدت زمان مشخص باید این تست را انجام دهید و در صورت مشاهده هرگونه نشت آب باید قطعه مربوطه تعویض شود. 
  6. در صورتی که بعد از انجام آزمایش مشکلی دیده شده در صورت رفع آن باید اقدام شود. 

برای اطلاع از لیست قیمت سیم ایتالیا با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

حالا می خواهیم تست مقدماتی با هوا را برای شما شرح دهیم:

  1. در آزمایش مقدماتی با فشار هوا باید فشار هوا باید حدود سه متر ستون آب باشد. 
  2. در هنگام تست لوله های فاضلاب با فشار هوا باید تمام دهانه های ورودی و خروجی مسدود گردد. اما همانطور که در تست لوله کشی با آب نیز گفته شد باید از موادی استفاده کنیم که باعث مسدود شدن در سیستم لوله کشی شود. 
  3. مدت زمان آزمایش توسط فشار هوا نیز مشخص می باشد و میزان فشار هوا نیز در این میان نباید کاهش یابد. 
  4. اگر فشار کاهش یابد باید به دنبال راه حل باشیم و بدانیم چه چیزی سبب کاهش فشار هوا شده است. امکان دارد در این میان لوله و اتصالات دچار مشکل اساسی شده باشد. 
  5. در این مرحله نیز ترمیم انجام می شود و دوباره آزمایش انجام می گردد. 

بعد از انجام تمامی تست های مقدماتی که از ملزومات تست لوله کشی فاضلاب می باشد نوبه به تست نهایی لوله کشی فاضلاب می رسد. در تست نهایی باید با استفاده از هوا و دود به وجود نشت در لوله کشی فاضلاب پی برد. 

اصول روش های تست لوله کشی فاضلاب

تست نهایی با هوا

  1. فشار هوا در این آزمایش باید ۲۵ میلیمتر ستون آب باشد. 
  2. دهانه انتهای لوله فاضلاب باید مسدود شود، این قسمت در پایین ترین نقطه لوله قرار دارد. 
  3. انجام این کار توسط یک فشار سنج انجام می شود تا فشار هوا نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. 
  4. انجام این آزمایش نیز به مدت ۱۵ دقیقه انجام می شود و فشار هوا نباید کاهش یابد. 
  5. در صورتی که کاهی فشار هوا را مشاهده کردید باید به لوله و اتصالات سری بزنید و ببینید تا مطمئن شوید اشکالی در آنها وجود ندارد. 

برای اطلاع از لیست قیمت امین شیر با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

تست نهایی لوله فاضلاب با دود

  1. تست با دود نیز مانند فشار هوا ۲۵ میلی متر در ستون آب می باشد. 
  2. در این نوع از روش های تست لوله کشی فاضلاب نیز باید دهانه انتهایی لوله فاضلاب کاملا مسدود شده باشد. 
  3. در این مرحله دود توسط دستگاه مخصوصی به داخل لوله ها فرستاده می شود، البته در این مرحله انتهای لوله فاضلاب مسدود نیست و دودی که در لوله رها شده است از داخل آن بیرون رفته و قابل مشاهده می باشد. 
  4. حال نوبت آن رسیده دهانه لوله بسته شود و تزریق دود دوباره انجام گردد، تا فشار داخل شبکه به ۲۵ میلی متر برسد. 
  5. باز مانند مرحله قبل باید از یک فشارسنج استفاده کنیم تا بدانیم تا چه میزان فشار هوا وارد لوله ها می شود. 
  6. به مدت ۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا فشار بدون بدون اضافه کردن دود کاهش یابد. 
  7. در این مرحله اگر فشار آزمایش کاهش یافت و یا بوی دود را در فضا احساس کردید، باید تمامی اتصالات لوله را مورد بررسی قرار دهید. 

اصول روش های تست لوله کشی فاضلاب

روش های تست لوله کشی فاضلاب دارای اصول خاصی است که باید به آن توجه لازم انجام شود. نوع لوله ای که برای تست لوله های فاضلاب مورد آزمایش قرار می گیرد باید دارای استحکام کافی باشد، زیرا در صورت عدم کیفیت لوله ها در اثر هرگونه فشار ممکن است دچار شکستگی شود. ما تنها می توانیم این آزمایش را به صورت دو طبقه، دو طبقه انجام دهیم، و برای آپارتمان های بالاتر امکان پذیر نیست.

به شما توصیه می کنیم در صورتی که از لوله های ضعیف استفاده کردید، از عملیات تحت فشار استفاده نکنید. بهتر است برای تست آب را درون لوله ها باز کنید و نتیجه را دیده و بعد به طبقه بعدی بپردازید. حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید لوله فاضلاب تحت فشار تست قرار بگیرد؟ در پاسخ این سوال باید گفت هنگامی که لوله تحت فشار قرار می گیرد می تواند این تضمین را به ما بدهد تا سالیان سال به بهترین نحو به کار خود ادامه دهد. 

برای اطلاع از لیست قیمت اتصالات گاز آریا  با کارشناسان لوله بازار در تماس باشید.

دلیل بعدی برای روش های تست لوله کشی فاضلاب این است که گاهی ممکن است لوله دچار گرفتگی شود حال باید با انجام عمل تحت فشار هوا در لوله ها آنها را مورد آزمایش قرار دهیم. تمامی این آزمایشات لوله های فاضلاب بیشتر برای آپارتمان ها صورت می گیرد و انجام آن برای خانه های ویلایی ضروری نیست. دلیل اینکه لوله های فاضلاب ساختمان های ویلایی تحت آزمایش فشار قرار نمی گیرند این است که لوله های آن زیر زمین قرار دارد و فشار آب مشکلی را ایجاد نمی کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *